Става въпрос за електрически термостат BEHR THERMOT-TRONIK TM 41 105.
За незапознатите с подобни термостати:
Термостатът работи на принципа на класическия термостат но има вграден допълнителен нагревател. ECU то управлява този нагревател и така термостатът отваря при желаните обстоятелства. Ако по някаква причина управлението или нагревателят откажат, термостатът отваря, както всеки друг но при температура 105 гр.
Тъй като това ми е първа зима с този автомобил (Алфа Ромео 159 седан, 1,8 MPI - 140 HP), ми направи впечатление, че моторът загрява доста по-бавно от всички останали бензинови мотори, които съм имал.
По-детайлен анализ на ситуацията, доведе до следното:
Начинът по който се изменя температурата на мотора след студен старт при околна температура 10 гр. е следният:
Времето между началото и края на графиката е 23 минути.
Съпротивлението на допълнителния нагревател е 15 Ома.
Наляво от червената права напрежението върху нагревателя е 0,3V.
Очевидно това е следящо изправността на веригата напрежение.
Надясно от червената права въпросното напрежение е 9,5V Т.е - нагревателят работи постоянно с мощност около 6 W.
Това, което не разбирам е, защо това напрежение продължава да бъде налично след като температурата пропада до 72 гр. при положение, че първоначално то се появява при 83 гр.
Другите 2 пропадания на температурата в дясната част на графиката се дължат на пускането на вентилатора за принудително охлаждане на радиатора при 97 гр.
Работната температура на този мотор е 90 гр.
Отделно ECU - то записва грешка за термостата:
Грешката се появява отново непосредствено след изтриването и.
Вероятно грешката се дължи на несъответстващо съпротивление на нагревателя.
Ясно е, че ще подменя този термостат, но се питам, дали няма нещо криво в управлението му.
Моля, по-запознатите, за мнение по въпроса.