Отговори на тема  [ 46 мнения ]  Отиди на страница 1, 2, 3, 4  Следваща
Слънчеви магистрали 
Автор Съобщение
Ранг: Форумен бог
Ранг: Форумен бог

Регистриран на: Нед Фев 26, 2006 5:52 pm
Мнения: 10376
Местоположение: Добрич
Мнение Слънчеви магистрали
Предполагам много като мен са пътували сега по празниците и са се наслаждавали на хубавото време и "хубавите" дупки по пътищата, особено второкласните и третокласните ;-)

Та се замислих какъв е проблемът на пътищата ни?
Очевидно на някои участъци просто са сложили асфалт върху пръстта, без отводняване, без полагане на стабилна основа... И всяка пролет тия участъци "цъфтят". Въпросът тук е кое по-добре - веднъж да се инвестира в един много качествен и разбира се скъп път дето после ще има по-евтина поддръжка или постоянно да кърпим дупки. Моята идея е в първата посока, демек много, много скъп строеж и основно по тая (въпреки че има и други) причина е тоя раздел за безумни идеи...

Преди това още няколко технологични проблема, дето нямат нищо общо с държавичката ни:

* Съхраняване на енергията - по тая тема няма читаво решение, освен може би ПАВЕЦ. Има едно решение - SMES при което се използват супер/свръх проводници, има го описано, въпросът е че на практика е доста скъпичко удоволствие. Ползва се само в някои от най-богатите градове колкото да си филтрират пиковете, а не точно да съхраняват енергия. Интересното на това решение е високата ефективност. Ако приемем, че SMES е един кондензатор, то той има 95% кпд, демек загубите на енергия необходима за охлаждането изобщо не са големи. Проблемът може да се каже е изцяло икономически - демек много скъпо решение.

* Пренос на енергия - отново има супер решение със суперпроводници и отново кпд-то не е проблем, а голямата цена.

* Фотоволтаници - още един "ценови" проблем.... Въпреки че самата технология става все по-рентабилно и то не както повечето си мислят заради субсидиите. Вече има клетки на цена около 1$/ват, ех разбира се те пък не са с най-добро качество и хабят земя, жълто качество и т.н.

--------------------------
Сега, представете си всички тия безумно скъпи технологии, събрани накуп: представете си магистрала с много здрава основа, с хидроизолация и всичко останало. През основата минават суперпроводници, а отгоре покритието на пътното платното е от слънчеви панели.

Какво се получава - естествено едно доста скъпо удоволствие, дето никога няма да можем да си позволим. Но да забравим за миг парите, представете си че ги имаме... т.е. нека да започнем отзад напред. Нека да си представим 1000км слънчеви магистрали, демек Тракия, Хемус и Черно море свързани в кръг.

Ето малко данни:

* Стандартно средната ширина на една магистрала е 32-35м, да кажем 33м.
* От един квадратен метър фотоволтаниците изкарват средно по 100 вата пикова мощност, но да кажем че ще има укрепваща конструкция за здравина и износване, така че оптимистичния вариант е до 66 вата, демек на всеки линеен метър магистрала по два киловата пикова мощност, или 2GWp за всичките 1000км. Средно годишно може да се очаква до 3-4 TWh. Не е нищо особено - около 10% от консумацията в страната.
* Ако на линеен метър магистрала се прави по 24KWh от SMES това ще е кондензатор, достатъчен да буферира произведената от фотоклетките енергия в рамките на цялото денонощие, демек тая енергия ще може да се ползва когато има пик в консумацията а не само когато пече. Но естествено идеята е да се ползва за общ буфер на цялата енергийна система, така че да се балансират "капризите" на всички енергийни източници. Ако се свържат и ПАВЕЦ в тая игра, то даже капацитетът може да е много по-нисък. Реално ни трябват едни 4GW за 10 секунди или само някакви си 11MWh, което на 1000 км магистрала означава че средно на линеен метър е достатъчно да има и само 11Wh.

* като цяло приходите, които една такава магистрала може да генерира от производство, буфериране и транспортиране на ток могат да достигнат до 1 млрд. лева годишно. Това ще рече че ако може да се построи за 10 млрд. евро има някакъв шанс да се избие. А това ще рече цена до 600лв на квадратен метър.

Може ли да се построи такова съоръжение за 600лв на квадрат?
На практика едва ли, само комисионните ще са повече ;-)
И все пак като махнем бакшишите всичко зависи от технологията, технологията според мен има шанс да се вмести в тия пари. Самата основа може би ще трябва да си е по класическа технология - изравняване, полагане на чакъл и отгоре примерно як бетон със специална форма за канали и т.н. Тук машините ще са по-скоро за прецизност, иначе под 200лв на квадрат едва ли ще падне.
Въпросът е за фотоволтаничното покритие (настилка) и суперпроводниците с техните изолации и т.н. Единствения шанс който виждам е леене на място, демек сравнително евтини материали (те и като килограми няма да са много) и с помощта на много енергия се топи, лее. Един мегаватчас е 50-100 лв и ако за един час се печат (лее) един квадрат то с материали за 100-200лв магистралката има някакъв шанс. Остана само да се измисли машината дето да топи пясък, евентуално малко метали и да оставя след себе си фотоволтанично пътно покритие и малко супер кабелчета;-)


Пон Апр 05, 2010 4:42 pm
Профил
Ранг: Новодошъл
Ранг: Новодошъл

Регистриран на: Сря Яну 24, 2007 10:00 pm
Мнения: 158
Мнение 
Чакай сега, аз ли нещо разбрах или искаш да замениш асфалта с фото-панели? Човече колите, гумите и системите за сигурност в тях отговарят на някакви норми и стандарти и са мислени именно за асфалт - не можеш да направиш магистрала от фото-панели, стъкло, лед, сланина, захарен памук или каквото и да било по-различно от асфалт!

Относно кърпенето - дали един участък от пътя ще се кърпи 5-6 години подред или ще се преасфалтира веднъж ама целия (с гаранция от фирмата която го извършва) излиза на една цена. Обаче това е по-изгодно за държавата като цяло за теб и за мен. Не е по-изгодно за тия дето го правят, не е по-изгодно за тия дето го възлагат и дето лапат комисионните под масата.
Докато има корупция ще има и дупки по пътищата


Пон Апр 05, 2010 5:26 pm
Профил
Ранг: Форумен бог
Ранг: Форумен бог

Регистриран на: Нед Фев 26, 2006 5:52 pm
Мнения: 10376
Местоположение: Добрич
Мнение 
zaprqn написа:
Човече колите, гумите и системите за сигурност в тях отговарят на някакви норми и стандарти и са мислени именно за асфалт - не можеш да направиш магистрала от фото-панели, стъкло, лед, сланина, захарен памук или каквото и да било по-различно от асфалт!



Само за сведение, "асфалтът" не е еднотипен. Има толкова голяма разлика от асфалт до асфалт че примерно тоя в България няма нищо общо с Англия Там сместа е едрозърнеста и издава много специфичен шум, подобен на карането по павета. Технологията не е случайна и може да се разбере в първите 5 минути след като завали...

Иначе естествено покритието на пътя ще трябва да има определен релеф и сцепление, но не смятам че това ще са най-големите проблеми на идеята.


Пон Апр 05, 2010 5:54 pm
Профил
Ранг: Новодошъл
Ранг: Новодошъл

Регистриран на: Сря Яну 24, 2007 10:00 pm
Мнения: 158
Мнение 
асфалтът е смес от трошен камък и битум. освен фракцията на камъка и състава на битума няма какво да му е по-различно и все пак това, което контактува с гумите ти е само камъка. стъкло не става да сложиш


Пон Апр 05, 2010 6:22 pm
Профил
Ранг: Форумен бог
Ранг: Форумен бог
Аватар

Регистриран на: Пет Фев 25, 2005 12:58 pm
Мнения: 4580
Местоположение: US
Мнение 
Ако направиш "покрив" над магистралата от слънчеви панели ще е много по-изгодно :-) Помисли само:
1) Слънцето няма да пече директно върху асфалта и да го нагорещява до >100°, така дори и ТИР-ове ще могат при +45° околна температура да се движат по магистралите;
2) Ще отпадне нуждата от снегорини, снега който вали ще се нагрява от реотани втъкани в панелите и ще се топи и излива като вода острани. Ще се получават чудни сталактити !
3) Няма да има нужда от климатици през лятото, защото панелите ще пазят сянка. Ще се спести и от разхода на гориво.
4) Към винкелната конструкция ( за да е устойчива на вятър ), държаща панелите над магистралата може да се предвидят на всеки 100м и по една перка да се закача, ако няма слънце, то поне вятър ще има.
5) Всички тези разходи по конструкции могат да се спестят, ако магистралата се вкопа на 4м. под земята, отгоре ще се покрие с панели, острани вместо канавки ще се насадят дръвчета, градинки, караш си примерно до село с москвето под земята, излизаш веднага градината, поливаш, тока безплатен от магистралата :-)
6) Може да се измисли пантографна система, която се инсталира на всеки автомобил, двигателя с вътрешно горене се заменя с електромотор, опъват се жици под слънчевите панели, пантографа взема енергия от жиците и храни
мотора.
7) Няма да се хабят промишлени и селскостопански площи за да покрием нормите на ЕС за ВЕИ, слънчевите панели ще са на площ, която тъй или иначе е вече заптисана от магистралите в България ( от София до Варна се по магистрали се движим :-) )
8) Под слънчевите панели могат да се закачат през 3м. WEB камери, който свързани през оптичната военна мрежа на бившия военнен министърс ще следят за новопоявили се дупки и своевременно ще уведомяват фирмите по подръжката от обръча на Доганя.
9) Ще отпадне нуждата от електропроводите от Марица Изток, и другите електродобивни центрове, вместо това се построява една магистрала от 4-то поколение ( а кои бяха предишните 3 ? )
10) Всички магистрали ще бъдат нощно време осветени от натрупаната през деня в акумулатори слънчева електроенергия !

Ще се спра до тука, щото ми се развинти фантазията от тази идея на miro_atc :-) Спокойно можеш развиеш основните тезиси и да я патентоваш преди някой находчив хамериканец да те изпревари !

_________________
Ето аз дишам, работя, живея и програми пиша тъй както умея, с проца под вежди се гледаме строго и боря се с него доколкото мога....


Пон Апр 05, 2010 6:22 pm
Профил WWW
Ранг: Форумен бог
Ранг: Форумен бог

Регистриран на: Чет Фев 01, 2007 3:04 am
Мнения: 1539
Мнение 
Не се абете с тия магистрали - ТЕЛЕПОРТАЦИЯТА ще ги направи абсолютно ненужни. :D Технологията е открита отдавна и тествана (от седморката на Блейк) но я крият ,за да могат да си пласират нефтения битум.

Технологиите ни са ужасно скъпи, така че е абсурд да се ползват в такива големи мащаби. Всички големи съоръжения са от естествени материали (къщи ,пътища) и пак са скъпи, какво остава за хай-тек глезотиите? И защо трябва да чакаме соларките - още 3-4 реактора и "гааз", пардон, "тоок" с пантографа...

А идеята ,че един много скъп хубав път ще реши проблема с дупките е много наивна. За скъпото проблем няма, но другото... В САЩ най-натоварените магистрали са от 1м железобетон и ги разчитат за 50-60г. Правете сметка нашите асфалтови "корички" колко чинят. Истината е в постоянния контрол и бързата реакция. Информацията е най-евтиното нещо и това е първото което трябва да се направи. Постоянно обновяващ се регистър-карта на състоянието на ВСЕКИ метър от пътя с категоризация на участъците. Ясни критерии кога да се кърпи и кога да се подменя, на принципа ПДПЗ - първа дупка,първо запълнена. Когато даден участък изпадне в долна категория, например по критерия брой кръпки, се подменя. Естесвено в регистъра ще се следи и на коя фирма , колко траят кръпките и при следващия търг се допускат само тия с изпълнените гаранции. Всъщност тя самата информация съдържа в себе си и правилните решения. И всичко това не е въпрос толкова на пари, колкото на организация. Щото то и сегашния хаос не е безплатен.
Така че мислете уреди за сканиране на пътното платно и за отчитане на трафика, а за останалото си има ВАЛЯЦИ. :wink:


Пон Апр 05, 2010 7:15 pm
Профил
Ранг: Форумен бог
Ранг: Форумен бог

Регистриран на: Нед Фев 26, 2006 5:52 pm
Мнения: 10376
Местоположение: Добрич
Мнение 
¶ написа:
Ако направиш "покрив" над магистралата от слънчеви панели ще е много по-изгодно :-) Помисли само:


оу мислел съм си го, но няма хляб в тая работа... Значи проблемът на слънчевите централи не е самият фотоволтаник, защото той е под 20% от цената. Конструкцията, кабелчета, инверторчета и тем подобни са много по-скъпи и за да ги качиш на 5-10 м височина с монтажа и всичко останало ще оскъпиш яко цялата работа. Няма как да стане!

Моята идея е много здрав и много прав фундамент изготвен по класически технологии и върху него тънко покритие до 5 мм. Само така няма проблем с материалите. За здравина 5 мм стомана ще са предостатъчни върху здрав/прав бетон. Казвам стомана щото нея мога да я сметна - при 5мм са 40 кила на квадрат - нищо и половина, особено както са паднали сега цените. Иначе ясно че трябва да е нещо устойчиво на корозия но пак ще е металокерамика...

За сравнение ако трябва да е "покрив" трудно ще дигнеш 1 кв.м. само с 40 кила метал. Трябва ти много повече мат'риал ;-)

И с монтажа същата работа - кранове, алпинисти. Докато на земята аз си го представям като голяма машина дето ако трябва с прахова маталургия, ако трябва ще лее керамика, но автоматизирано - върви и полага покритие. Само трябва да сипваш метали и пясък (силиций) от време на време ;-)


Пон Апр 05, 2010 9:22 pm
Профил
Ранг: Форумен бог
Ранг: Форумен бог
Аватар

Регистриран на: Пет Фев 25, 2005 12:58 pm
Мнения: 4580
Местоположение: US
Мнение 
Скъпо ще е, но после не ти трябват нито климатици, нито снегорини, нито ще сменяш асфалта през 3-4г., а бетона през 10-15г :-)

_________________
Ето аз дишам, работя, живея и програми пиша тъй както умея, с проца под вежди се гледаме строго и боря се с него доколкото мога....


Пон Апр 05, 2010 9:32 pm
Профил WWW
Ранг: Форумен бог
Ранг: Форумен бог
Аватар

Регистриран на: Нед Юли 24, 2005 9:28 am
Мнения: 2657
Мнение 
дори да ни се появи като с магия това чудо, поддръжката му ще е супер трудоемка. едно е да запълниш дупка в асфалта, друго е да подмениш спукан фотопанел, или пък не дай си боже хладилника на свръхпроводника.


Пон Апр 05, 2010 9:45 pm
Профил
Ранг: Форумен бог
Ранг: Форумен бог

Регистриран на: Нед Фев 26, 2006 5:52 pm
Мнения: 10376
Местоположение: Добрич
Мнение 
zaphod, при сегашните технологии най-вероятно здравината на покритието ще е съизмерима с тая на асфалта, съответно поддръжката ще е кошмар както казваш... Спор няма, всичките технологии които аз познавам за гранитогреси, металокерамики и т.н. имат някакъв недостатък.

Трябва нова технология, която да вземе най-доброто от всички и да няма нито един от недостатъците. Демек малко утопия т.е. покритие със якостта на стомана, здравината на диамант, непропускащо вода като стъкло и т.н. ... Естествено "ако" покритието е толкова супер качествено, цената на поддръжката ще е без значение.

При сегашните технологии качеството първо не е такава цел и второ те са ограничени от обороти и цена на оборудването. Но сега си представи, че за машината дето ще прави покритието може да се плати цена от 100 млн. евро и нагоре. При тия пари вече може да се ползват и космически технологии ;-)

Не знам как да го обясня, но както в математическите задачи - има неща дето са дадени в условието и нещо дето се търси като резултат. В случая резултатът трябва да е много по-добър, но и "даденостите" са много по-големи. Значи:
1) Може да се изразходва много енергия
2) Може да се използват много пари
3) Процесът може да е бавен

Някой ще каже, че такива пари не могат да се намерят. Да кажем че това ще е друга задача за политиците и ние не се интересуваме от нейното решаване. Макар че аз лично си мисля че могат да се намерят много повече пари от тия 10 млрд. евро/1000км. Ще кажете как - ами примерно ЕС отпуска 400 млрд. евро за енергийна връзка с Африка. Сега си представете един пръстен, който тръгва от България през цяла европа до Гибралтар, минава през слънчевата Сахара, през Египет, по западния бряг на Израел, Сирия, Турция и през Истанбул се затваря пак в България. Това са около 15 000км, но да кажем 20 000. И по моите сметки са нужни 200 млрд., а хората дават двойно и то само за енергийна магистрала. Естествено ако има и път за коли може и 800 млрд. да дадат.
Тъй че, 10 млн. евро за километър не е висока цена, даже и 50 млн. ще се намерят стига *техническата* задача да бъде решена - т.е. да се измисли процес за синтез на здраво покритие и процес за синтез на суперпроводници...


Вто Апр 06, 2010 9:15 am
Профил
Ранг: Форумен бог
Ранг: Форумен бог

Регистриран на: Нед Юни 01, 2008 8:54 pm
Мнения: 1503
Местоположение: Пловдив
Мнение 
първият, който измисли въпрсният процес и го обяви получава подарък гърмяща кутийка или дупка от подходящ калибър. никой няма да ви пусне на пазара да си правите такива неща и да се е*авате с вече утвърден бизнес с АЕЦ-овете.


Вто Апр 06, 2010 11:32 am
Профил WWW
Ранг: Почетен член
Ранг: Почетен член
Аватар

Регистриран на: Пет Фев 17, 2006 8:17 am
Мнения: 765
Местоположение: Стара Загора
Мнение 
miro_atc написа:
ще се намерят стига *техническата* задача да бъде решена - т.е. да се измисли процес за синтез на здраво покритие и процес за синтез на суперпроводници...



Код:
   Мишките отиват при бухала за съвет:
- Кажи ни, като най-мъдро животно, какво да направим? Всички ни гонят - котки, сови, всякакви други хищници.
- Станете бодливи като таралежите, никой няма да ви закача.
- А как да станем бодливи?
- Абе не ме занимавайте с подробности, аз съм стратег, тактиката си е ваша работа.


:D


Вто Апр 06, 2010 1:37 pm
Профил ICQ
Ранг: Напреднал
Ранг: Напреднал
Аватар

Регистриран на: Нед Сеп 17, 2006 11:00 am
Мнения: 450
Местоположение: Plovdiv
Мнение 
Добре де, а превозните средства отгоре няма ли да правят сянка?


Вто Апр 06, 2010 2:59 pm
Профил
Ранг: Форумен бог
Ранг: Форумен бог
Аватар

Регистриран на: Пет Фев 25, 2005 12:58 pm
Мнения: 4580
Местоположение: US
Мнение 
MidNighT_SpiRiT написа:
Добре де, а превозните средства отгоре няма ли да правят сянка?


Не, те ще са прозрачни :D

_________________
Ето аз дишам, работя, живея и програми пиша тъй както умея, с проца под вежди се гледаме строго и боря се с него доколкото мога....


Вто Апр 06, 2010 3:03 pm
Профил WWW
Ранг: Форумен бог
Ранг: Форумен бог

Регистриран на: Нед Дек 19, 2004 5:26 pm
Мнения: 1628
Местоположение: Сливен
Мнение 
Че защо да не си летят кротко, а да лъскат асфалто 8O
Фъркащи шезлонги с опънати мацки..............ееех..........
И една екология...........ум да ти зайде :D


Вто Апр 06, 2010 3:24 pm
Профил ICQ
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Отговори на тема   [ 46 мнения ]  Отиди на страница 1, 2, 3, 4  Следваща

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 5 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Хостинг и Домейни