Автор |
Съобщение |
velio
Ранг: Форумен бог
Регистриран на: Вто Юни 07, 2005 5:20 pm Мнения: 3227
|
5W Flyback проблеми
Захванах си един хоби проект. Правя си индикатор с газоразрядни лампи. За целта ми трябваше повишаващ конвертор 9 -> 180V за някъде около 30mA. Обикновено такива неща ги правят с MC34063 и дросел. Но аз реших да го направя с трансформатор и за да е по-малък реших честотата да е по-висока - 250kHz. За контролер - LM3478. Трансформатор по две причини - за да мога да полвам нисковолтов транзистор (FDC8878) и за да може коефициента на запълване да е по-близо до 50% отколкото до 95%. Трансформатора (1:20) го навих така -
вторична 50 намотки бифилярно - два проводника по 0.1мм първична 5 намотки бифилярно - два проводника по 0.5мм вторична 50 намотри бифилярно - два проводника по 0.1мм
Получи се 5 намотки първична и 100 намотки вторична. Ферит Ferroxcube 3C90 E16/8/5.
Конвертора тръгна, изкара 178V на изхода с КПД около 62%. Консумация около 350-380mA от 9.3V (което включва и консумацията на процесор, вероятно 50-60mA).
И тука са проблемите - трансформатора грее. И магнитопровода и намотките. - Има зловещо звънене във вторичната страна при запушване на диода (ES1J).
За снъбер върху диода се сетих ама освен да вдига консумацията мисля че няма особен ефект при мен (или просто не е подходящ 100p + 27 ома).
На картинката се вижда вторичната страна. Напреженията са по-ниски, понеже е "снимано" от средната точка на вторичната намотка. Откъм диода е същото, просто са по-високи и нямам подходяща сонда и не се хваща целия размах на екрана. Някъде нещо съм сбъркал ама какво и къде...
|
Пет Сеп 11, 2020 1:22 pm |
|
|
velio
Ранг: Форумен бог
Регистриран на: Вто Юни 07, 2005 5:20 pm Мнения: 3227
|
Re: 5W Flyback проблеми
Ето и схемата. L3 е шунтиран. Все едно го няма.
|
Пет Сеп 11, 2020 1:30 pm |
|
|
al_at
Ранг: Форумен бог
Регистриран на: Пет Апр 13, 2018 3:00 pm Мнения: 1324 Местоположение: София
|
Re: 5W Flyback проблеми
Сърцевини Е16/8/5-С390 има 6 вида. Трябва да се уточни коя си използвал. За flyback е подходяща сърцевина с достатъчно голяма въздушна междина - например Е16/8/5-С390-А63 Иначе магнитопроводът ще се насити /което и най-вероятно се получава и заради това е греенето и зловещите звуци/. Но в този случай ще трябва да се увеличат навивките пропорционално, за да се получи достатъчно голяма индуктивност на първичната намотка. П.С. Не разбрах как точно е направено бифилярното навиване - двата проводника в паралел, за намаляване на скин ефекта? Или се използва като средна точка? Питам, защото е използван този символ за трансформатор - може би това си имал подръка в библиотеката. П.С. "Звънене" го възприех буквално. За flyback е нормално. Трябва или снъбър, или як TVS диод в първичната, който да реже разтрептяванията над определено напрежение, или и двете.
|
Пет Сеп 11, 2020 1:52 pm |
|
|
slav4o.com
Ранг: Форумен бог
Регистриран на: Нед Яну 01, 2012 7:04 pm Мнения: 2586 Местоположение: Велико Търново / София
|
Re: 5W Flyback проблеми
Я дай осцилограма на R10. Да видим тока 3C90 го дават до 200kHz може би загубите са височки за 250 Khz, не ,че е космическа разлика но и това се отразява.
|
Пет Сеп 11, 2020 3:44 pm |
|
|
velio
Ранг: Форумен бог
Регистриран на: Вто Юни 07, 2005 5:20 pm Мнения: 3227
|
Re: 5W Flyback проблеми
Бифилярно значи, че са два проводника в паралел. Иначе трансформатора си отговаряше на означението в схемата в първоначалната си версия. Имаше две първични. Обаче навих втори вариант (описания в горния пост). Ако се игнорира несвързаната намотка, трябва да е актуална схемата.
Сърцевината е без междина, ако това имаш предвид под 6 вида. Според софтуера на Ferroxcube, при тая честота и токове и индуктивност около 25uH, индукцията е около 250mT ииии явно е на границата ама изглежда не е отвъд нея. Поне такива са ми спомените от тогава, когато го смятах.
Измерената стойност на индуктивността е около 20-22uH.
Натоварването на преобразувателя е около 50%, т.е. далеч от максимума.
|
Пет Сеп 11, 2020 3:49 pm |
|
|
slav4o.com
Ранг: Форумен бог
Регистриран на: Нед Яну 01, 2012 7:04 pm Мнения: 2586 Местоположение: Велико Търново / София
|
Re: 5W Flyback проблеми
Без междина със сигурност се насища. Ако правиш само 1 бр. може със шкурка да изпилиш средната част на едната Е половинка на магнитопровода.
|
Пет Сеп 11, 2020 3:59 pm |
|
|
velio
Ранг: Форумен бог
Регистриран на: Вто Юни 07, 2005 5:20 pm Мнения: 3227
|
Re: 5W Flyback проблеми
Шъ дам ве, що да не дам. Стойността на R10 е 0.11 ома (който е монтиран на платката, сега видях). При 88.5mV, би трябвало да означава 0.8А пиков ток (като се изгнорира звънтенето). Това си мисля и аз ще пробвам с друг ферит. Мислех си за N87. Там поне видях че го дават до към 500к. Ама трябва поръчка и чакане...
|
Пет Сеп 11, 2020 4:08 pm |
|
|
velio
Ранг: Форумен бог
Регистриран на: Вто Юни 07, 2005 5:20 pm Мнения: 3227
|
Re: 5W Flyback проблеми
Най-досадното е че ще трябва да се навива наново...
|
Пет Сеп 11, 2020 4:12 pm |
|
|
al_at
Ранг: Форумен бог
Регистриран на: Пет Апр 13, 2018 3:00 pm Мнения: 1324 Местоположение: София
|
Re: 5W Flyback проблеми
Осцилограмите на са много в ред. Токът трябва да нараства линейно, а той от самото начало тръгва с осцилации. Сега видях, че входното захранване е много слабо филтрирано. Трябва да има поне 330uF електролитен, още по-добре 3х330uF. Сложи осцилоскопа на Vin, да видиш как е там. П.С. Може да се ползва като референс - много са близки: https://www.ti.com/lit/an/snva761a/snva761a.pdfП.С. Може да има и проблем с компенсацията.
|
Пет Сеп 11, 2020 5:33 pm |
|
|
slav4o.com
Ранг: Форумен бог
Регистриран на: Нед Яну 01, 2012 7:04 pm Мнения: 2586 Местоположение: Велико Търново / София
|
Re: 5W Flyback проблеми
Като че ли няма насищане. Намотките предполагам са им верни начало край. Не можах да намеря формулата колко бързо нараства тока, при определено нарежение и определена индуктивност. Иначе гледам, че отношението ти е 20, обратноходовият преобразувател не разчита на това. Ако имаш "отскок" на дрейна примерно 20V то е достачно отножение 9, дори ако го направиш да отскача до 30V което е максимума на транзистора ще е достатъчно да имаш 1:6 навивки.
|
Пет Сеп 11, 2020 5:38 pm |
|
|
syscop
Ранг: Форумен бог
Регистриран на: Пет Юни 03, 2005 8:39 pm Мнения: 1969
|
Re: 5W Flyback проблеми
Това нещо платка има ли? Ако може картинката.
_________________ Определянето стойността на дадена величина се нарича ИЗМЕРВАНЕ!
|
Пет Сеп 11, 2020 5:59 pm |
|
|
velio
Ранг: Форумен бог
Регистриран на: Вто Юни 07, 2005 5:20 pm Мнения: 3227
|
Re: 5W Flyback проблеми
| | | | al_at написа: Осцилограмите на са много в ред. Токът трябва да нараства линейно, а той от самото начало тръгва с осцилации. Сега видях, че входното захранване е много слабо филтрирано. Трябва да има поне 330uF електролитен, още по-добре 3х330uF. Сложи осцилоскопа на Vin, да видиш как е там. П.С. Може да се ползва като референс - много са близки: https://www.ti.com/lit/an/snva761a/snva761a.pdfП.С. Може да има и проблем с компенсацията. | | | | |
В идеалния случай така трябва да нараства да. Тия осцелации са с честота около 5MHz и ги има значително по-изразени като напрежение във вторичната част (първата картинка). Предполагам че източника е вторичната намотка. Така си мисля. Захранването изглежда добре. В понеделник ще пусна картинка ако искаш. Принципно има 1000uF, но той е на 5см от конвертора (близо до захранващата букса). Вероятно има И проблем с компенсацията. Но поне от моя опит, тези проблеми се изразяват по друг начин - нестабилност в коефициента на запълване + паузи, според зависи. Т.е. не е само един проблема, но ще ги боря един по един. Намотките ги бях объркал в началото. Това беше и едната причина да навивам наново бобината. Държеше се значително по-различно, въпреки че пак успяваше да вдигне напрежението (вероятно заради съотношението 1:20). Сега са си ок началата. Осцилограмата изглежда логична, като за flyback. Принципно си прав. Възможно е малко да се намали съотношението. Все пак гледам да има запас за транзистора. В момента е към 19V с леки отскоци до към 20-21V. Т.е. има под 10V запас. Може. Има дупка между С8, С9 и R10 (червената точка) и там има връзка с втория слой който е само маса, под конвертора. Не е виа, има запоен проводник между двата слоя. Не обръщай внимание на С17. Коригиран е на платката (след резистор R43 е) и отговаря на схемата. Засега зарязвам. Другата седмица пак. Благодаря на отзовалите се.
|
Пет Сеп 11, 2020 6:59 pm |
|
|
raven_feather
Ранг: Популярен
Регистриран на: Чет Сеп 28, 2006 3:24 pm Мнения: 316 Местоположение: Варна
|
Re: 5W Flyback проблеми
В една предна работа се правеха точно такив модулчета.Имаше за 100 и 250 волта май.Изходното напрежение разпределено на 4 вторични намотки, изходните кондензатори шунтирани с високоомни съпротивления и един кондензатор се слагаше между изходния - и +. Не че работеха много добре
|
Пет Сеп 11, 2020 7:13 pm |
|
|
syscop
Ранг: Форумен бог
Регистриран на: Пет Юни 03, 2005 8:39 pm Мнения: 1969
|
Re: 5W Flyback проблеми
Като начало сложи голям електролит(300-500uF, по-добре два с по-малък капацитет паралелно) между 2 крак на трафа и маса. Ако можеш го/ги свържи директно към крака на трансформатора и най-близката земя.
_________________ Определянето стойността на дадена величина се нарича ИЗМЕРВАНЕ!
|
Пет Сеп 11, 2020 7:35 pm |
|
|
Tisho
Ранг: Форумен бог
Регистриран на: Пон Ное 22, 2004 10:24 pm Мнения: 1923 Местоположение: Габрово
|
Re: 5W Flyback проблеми
Ако схемата е вярна с сглобеното и монтираното на платката наистина е чудно защо работи, след като от първичната страна има намотка на която единия и край виси... Антенка някаква.
|
Съб Сеп 12, 2020 10:20 am |
|
|