Автор |
Съобщение |
Jack
Ранг: Ориентиран
Регистриран на: Вто Май 07, 2019 8:16 pm Мнения: 278
|
Разликите между ER(AR) и ESR(ASR) ел. двигатели?
Налага се да си купя монофазен асинхронен двигател 2.2 квт за циркуляр ( т.е. - такъв който ще тръгва без първоначално натоварване и няма нужда от пусков кондензатор а само от работен - ER серия). Местния магазин обаче предлага само ESR серия - с два кондензатора -пусков и работен (за машини които тръгват срещу първоначално натоварване, напр. помпи, компресори и т.н.) Работния кондензатор и параметрите на работната намотка и на двете серии са еднакви, т.е. по време на работа и двете серии ще работят по един и същ начин. Това което се опитвам да разбера е всички разлики м/у двете серии от гледна точка на надеждност. Например -това че ER- серията няма пусков кондензатор, значи ли че няма и пускова намотка и центробежен ключ, който да я изключва след завъртане(т.е. -по малко чаркове за дефектиране), а ESR серията има такива и ще е ненужен инженерен компромис в случая ако такъв мотор се слага на циркуляр, фреза и т.н.
ПС- На Елпром Троян или на Елпром Харманли двигателите са за предпочитане?
|
Пон Сеп 13, 2021 9:04 am |
|
|
valioman
Ранг: Почетен член
Регистриран на: Съб Сеп 17, 2005 4:07 pm Мнения: 810 Местоположение: Сливен
|
Re: Разликите между ER(AR) и ESR(ASR) ел. двигатели?
Асинхронен монофазен двигател няма как да изкара повече от 1,1KW без да намеси и пусковата намотка в джаза. Реално чрез работния кондензатор се "прокарва" и процент ток (дефазирано) през пусковата намотка , която "подпомага" в работата .. става като 2/3 трифазен двигател .. не знам как по-образно да го обесня. Пусковия кондензатор + съответния центробежен изключвател гарантира повече мощност при стартиране на двигателя и респективно по-кратко време за развъртането му. А ако двигателя има само работен кондензатор .. то пусковия му момент е по-муден защото тока през пусковата намотка е ограничен от капацитета на кондензатора който е по-малък .. реално тези които са с пусков и работен кондензатор .. просто се запаралелени двата кондензатора при пуск и после центробежния ключ изключва единия (с по-голям капацитет) кондензатор. Така ,че зависи от циркуляра .. ако е с голям диск .. си иска мощност .. така че и 2.2Kw може да са му малко . За повече мощност се минава на трифазен двигател . В монофазните играе и от значение оборотите .. обикновенно 1500оборота за макс 1,5Kw и само с работен кондензатор защото бързо ги развърта, а тези 2.2Кв са 3000 оборотни ..и обикновенно са и с работен и пусков кондензатори.
|
Вто Сеп 14, 2021 12:58 pm |
|
|
syscop
Ранг: Форумен бог
Регистриран на: Пет Юни 03, 2005 8:39 pm Мнения: 1971
|
Re: Разликите между ER(AR) и ESR(ASR) ел. двигатели?
, т.е. ако е по-малко от 1.1kW не му трябва пускова намотка - пълни глупости... - още от същите... Самото име говори "пускова намотка" - служи за пускане на двигателя. След това се изключва от центробежен ключ или външна схема Функцията на тази намотка е да завърти ротора. Ако той е в покой няма въртящо се магнитно поле. На когото му се занимава : 1 - прекъсва кабела на пусковата намотка и наблюдава какво се случва при подаване на захранване; 2 - завърта ротора на ръка (може и обратно на обичайната посока на въртене); 3 - при работещ двигател му спира захранването и преди роторът да е спрял го пуска отново; 4 - пише какви са резултатите
_________________ Определянето стойността на дадена величина се нарича ИЗМЕРВАНЕ!
|
Вто Сеп 14, 2021 1:18 pm |
|
|
valioman
Ранг: Почетен член
Регистриран на: Съб Сеп 17, 2005 4:07 pm Мнения: 810 Местоположение: Сливен
|
Re: Разликите между ER(AR) и ESR(ASR) ел. двигатели?
@syscop ... къде съм писал че НЕ е нужна пускова ? Отвори един 2.2Kw и погледни как е свързан работния кондензатор и дали не се използва пусковата намотка като спомагателна такава!!! Примерно -> https://www.blog.vikiwat.com/puskov-kondenzator/
|
Вто Сеп 14, 2021 2:02 pm |
|
|
timt
Ранг: Форумен бог
Регистриран на: Вто Ное 27, 2012 8:27 pm Мнения: 2008
|
Re: Разликите между ER(AR) и ESR(ASR) ел. двигатели?
Избягвай центробежният изключвател, голям проблем ще ти е за циркуляра. Слагай един мотор с работен кондензатор и си готов. То зависи и колко е голям циркуляра. По бавно ще развърти но ще изкара по дълго време без повреда.
|
Вто Сеп 14, 2021 2:21 pm |
|
|
Jack
Ранг: Ориентиран
Регистриран на: Вто Май 07, 2019 8:16 pm Мнения: 278
|
Re: Разликите между ER(AR) и ESR(ASR) ел. двигатели?
Благодаря, мисля че доста ми се изясниха нещата. Допълнитено май можело да се 'даунгрейдне' ESR серията с пусков и работен кондензатор до такава само с работен (ER), като от кутията с клемите се отвърже пусковия кондензатор и центробежния ключ да не играят.
|
Сря Сеп 15, 2021 9:27 am |
|
|
valioman
Ранг: Почетен член
Регистриран на: Съб Сеп 17, 2005 4:07 pm Мнения: 810 Местоположение: Сливен
|
Re: Разликите между ER(AR) и ESR(ASR) ел. двигатели?
Ако го даунгрейднеш .. особенно ако е 3000 об едва ли ще тръгне на циркуляра . и заради един центробежен за 10 кинта ще ремонтираш(смяна на намотки) мотор .
|
Сря Сеп 15, 2021 9:33 am |
|
|
Jack
Ранг: Ориентиран
Регистриран на: Вто Май 07, 2019 8:16 pm Мнения: 278
|
Re: Разликите между ER(AR) и ESR(ASR) ел. двигатели?
Може и така да стане , но поне при варианта с пусков и работен кондензатори излиза че положението е обратимо и по-гъвкаво (ако почне да хлопа като трифазен на който му се губи фаза вместо да развърта, ще подвържа пусковия отново). Докато при ER серията само с работен при еднакви други параметри ако не развърти на конкретната машина, май няма какво да направя. Интересно е и центробежния ключ статистически в какво положение аварира най-често - отворено или затворено, в първия случай двигателя просто ще се само-даунгрейдне, а във втория излиза че ще работи през цялото време с два кондензатора към спомагателната намотка.
|
Сря Сеп 15, 2021 9:58 am |
|
|
valioman
Ранг: Почетен член
Регистриран на: Съб Сеп 17, 2005 4:07 pm Мнения: 810 Местоположение: Сливен
|
Re: Разликите между ER(AR) и ESR(ASR) ел. двигатели?
До сега центробежен 90% от случаите ми е прекъсвал контакт (прогарят контактите) .. има и случаи в които "залепва" но са редки.
|
Сря Сеп 15, 2021 10:12 am |
|
|
bongo_x2
Ранг: Форумен бог
Регистриран на: Вто Яну 20, 2009 10:54 pm Мнения: 11338 Местоположение: "Занзибар"
|
Re: Разликите между ER(AR) и ESR(ASR) ел. двигатели?
Навремето циркуляра (ръчно правен) си имаше специален ключ: натискаш черния бутон и докато го държиш е активен стартовия кондензатор. След отпускане продължава в работен режим, а за изключване има червен бутон. Сега това е станало квантова физика.
|
Сря Сеп 15, 2021 1:34 pm |
|
|
dan
Ранг: Форумен бог
Регистриран на: Вто Май 29, 2007 1:23 pm Мнения: 3545 Местоположение: Високо в планината
|
Re: Разликите между ER(AR) и ESR(ASR) ел. двигатели?
Jack, имаш ли информация за цените на тези двигатели?
_________________ Хайде де!
|
Сря Сеп 15, 2021 2:27 pm |
|
|
Jack
Ранг: Ориентиран
Регистриран на: Вто Май 07, 2019 8:16 pm Мнения: 278
|
Re: Разликите между ER(AR) и ESR(ASR) ел. двигатели?
Да, на Елпром Троян ESR90L-2 ( 2.2 квт, 2800 оборота) е към 380 лева, а по-нискооборотния ЕSR100LB-4 (2.2 квт , 1400 об.) е към 480 лева. Това за 'ключ рига' подобните съм го мислил - пусковия кондензатор и центробежния ключ на двигател ESR(ASR) вместо да се отвързват трайно, да се прекарат през един такъв ключ (през неговия моментно действащ контакт) и в случай че центробежния ключ на двигателя залепне, тоя вече ще е отвързал веригата. Но на времето имаше много хубави пускови бутони, в една овална метална кутия вътре с контактор, даже май и токова защита. Сега още ги виждам по машини из цехове , но никъде не мога да ги намеря по магазините , само някакви китайски ментета от сорта:
|
Сря Сеп 15, 2021 3:04 pm |
|
|
After_Dark
Ранг: Популярен
Регистриран на: Чет Авг 09, 2012 7:42 am Мнения: 351 Местоположение: Бургас
|
Re: Разликите между ER(AR) и ESR(ASR) ел. двигатели?
_________________Химик-галфон съм аз.
|
Сря Сеп 15, 2021 6:06 pm |
|
|
dan
Ранг: Форумен бог
Регистриран на: Вто Май 29, 2007 1:23 pm Мнения: 3545 Местоположение: Високо в планината
|
Re: Разликите между ER(AR) и ESR(ASR) ел. двигатели?
Взех един двигател 1.5 кВт с пусков и работен кондензатор, но не ми достига мощност. Разглобих го, за да видя дали не е с трета (пускова) намотка, но е само с кондензатор. Та въпросът ми е: има ли проблем да шунтирам центробежния изключвател и да работи така.
_________________ Хайде де!
|
Съб Дек 18, 2021 4:01 pm |
|
|
dan
Ранг: Форумен бог
Регистриран на: Вто Май 29, 2007 1:23 pm Мнения: 3545 Местоположение: Високо в планината
|
Re: Разликите между ER(AR) и ESR(ASR) ел. двигатели?
И още един въпрос: Ако завъртя свързването на едната намотка спрямо другата, би трябвало да се обърне посоката на въртене, нали?
_________________ Хайде де!
|
Съб Дек 18, 2021 4:45 pm |
|
|