Микроконтролери и електроника
http://mcu-bg.com/mcu_site/

Подкарване на LSU 4.9
http://mcu-bg.com/mcu_site/viewtopic.php?f=22&t=15266
Страница 1 от 15

Автор:  Реконструктор [ Пет Май 19, 2017 11:21 am ]
Заглавие:  Подкарване на LSU 4.9

Има ли фенове да се подкара тоя сензор? :) Можем да го развием като форумно проектче, което да е публично достъпно - мисля, че на много хобисти в БГ ще им бъде доста от полза. Мен, лично, ми е много мъгливо как работи това нещо, та без чужда помощ няма да се оправя. Може сам да движа проекта, пък вие само давайте акъл. :)
Информацията и примерите в нета са доста оскъдни, а контролерите, които се продават като готови завършени решения са бая скъпи, явно поради тая причина. Все пак, тук-таме има някои интересни нещица. Общо взето, нещата се свеждат до два пътя: първият е самоделен контролер. Попаднах на един готов проект ето тук.
СХЕМА
КОД
Общо взето, дизайна от юзерска гледна точка е очевиден, atmega базиран контролер с 6 битов DAC изход (който може да отпадне и интерфейса да си стане изцяло цифров).
Предимството на този проект е, че изглежда завършен (т.е. върши всичко) и е правен от човек, дето разбира.

Другото решение е специализиран чип CJ125. На пръв поглед изглежда очевидното решение, обаче има две неща.
Първо, изхода не е ламбда коефициент, ами нещо си, което по някаква си формула трябва да се конвертира в ламбда. Тука нещата не са ми ясни.
Второ, за да работи тоя сензор, трябва да е загрят до няква температура, за което си има вграден реотан. CJ125 няма контрол върху подгряването, тоест трябва допълнителна логика (mcu?) за тая работа. Ясно е, че става с ШИМ, но ми се губи обратната връзка - как се удържа реотана в работна температура?

За сега е това, което съм изровил. Давайте идеи от къде да се започне и на къде да се върви. :)

Автор:  miro_atc [ Пет Май 19, 2017 3:29 pm ]
Заглавие:  Re: Подкарване на LSU 4.9

Каква е идеята?
Аз само набързо прегледах проектчето и не видях някакви сериозни недомислици, т.е. изглежда си работещо. Тъй че не виждам причина да се променя освен ако не гониш някакви по-високи точности, по-ниска консумация или друго нещо?
Между другото датчика го дават с невероятно висока точност и ако истина една по-прецизна схема би му подхождала повече, но в крайна сметка трябва ли ти наистина 0.01% точност или и 1% е достатъчно?

Автор:  MYXATA [ Пет Май 19, 2017 4:15 pm ]
Заглавие:  Re: Подкарване на LSU 4.9

Червена шапчице, не че му разбирам много ама някой ти е откъснал ташаците(коментара на Кумчо Вълчо по повод първата менструация на Червената Шапцица) :)
Та и аз не му разбирам много на сензора - но имам някои насочващи въпроси:
1.Токовият изход. Ако мериш ток - трябва ти TIA трансимпедасен усилвател - явно юзъра със схемата е направил нещо в дискретно изпълнение, но аз не бих си турнал такова в колата :) Има чипове на аналогдевайс дето го имат TIA и ацп с контрол на усилването и някакво ядърце(кортексм0..м3..) и ацп-то е доста прецизно.
2. За подгряването - какъв е тока - в какви граници - защото може да ползваш токов дак - така не се грижиш ти за шим и т.н. и ефективността(кпд) е доста голяма. Не че не може да се направи в дискретно изпълнение ама си ги има такива реализирани на чип. Само че ако ти трябва порядъка на 10-ки апери няма такива :)

Та иде реч, може ли да напишеш някаква конретика около ток - в какви граници, мерене с каква точност ти трябва, за греенето - какъв ток, и какъв е товара(какво съпротивление, има ли индуктивности и т..н)

Имам чувството че може да се направи систем он чип цялалта тази работа :!:
Поздрави

Автор:  Реконструктор [ Пон Май 22, 2017 9:20 am ]
Заглавие:  Re: Подкарване на LSU 4.9

miro_atc написа:
Каква е идеята?
Аз само набързо прегледах проектчето и не видях някакви сериозни недомислици, т.е. изглежда си работещо. Тъй че не виждам причина да се променя освен ако не гониш някакви по-високи точности, по-ниска консумация или друго нещо?
Между другото датчика го дават с невероятно висока точност и ако истина една по-прецизна схема би му подхождала повече, но в крайна сметка трябва ли ти наистина 0.01% точност или и 1% е достатъчно?


Еми това също си струва да се обсъди, каква точност ще е достатъчна. На пръв поглед трябва да е поне 0.5, но не съм много убеден.

Автор:  Реконструктор [ Пон Май 22, 2017 9:25 am ]
Заглавие:  Re: Подкарване на LSU 4.9

MYXATA написа:
Червена шапчице, не че му разбирам много ама някой ти е откъснал ташаците(коментара на Кумчо Вълчо по повод първата менструация на Червената Шапцица) :)
Та и аз не му разбирам много на сензора - но имам някои насочващи въпроси:
1.Токовият изход. Ако мериш ток - трябва ти TIA трансимпедасен усилвател - явно юзъра със схемата е направил нещо в дискретно изпълнение, но аз не бих си турнал такова в колата :) Има чипове на аналогдевайс дето го имат TIA и ацп с контрол на усилването и някакво ядърце(кортексм0..м3..) и ацп-то е доста прецизно.


А имаш ли идея как се подкарва това нещо? :)

MYXATA написа:
2. За подгряването - какъв е тока - в какви граници - защото може да ползваш токов дак - така не се грижиш ти за шим и т.н. и ефективността(кпд) е доста голяма. Не че не може да се направи в дискретно изпълнение ама си ги има такива реализирани на чип. Само че ако ти трябва порядъка на 10-ки апери няма такива :)

Та иде реч, може ли да напишеш някаква конретика около ток - в какви граници, мерене с каква точност ти трябва, за греенето - какъв ток, и какъв е товара(какво съпротивление, има ли индуктивности и т..н)


Работната температура на сензора е 750C. Съпротивлението на реотана не съм го мерил, но на схемата по-горе го клати един най-обикновен (не много голям) мосфет, т.е. можем да заключим, че тоците не са някви страшни. Основния проблем тук е как се детектва температурата, до колкото разбрах, се детектва по някъв начин самия сензор че "започва да работи", ама ми е много мътно.

Автор:  miro_atc [ Пон Май 22, 2017 9:48 am ]
Заглавие:  Re: Подкарване на LSU 4.9

Ако е за аутомотив без да съм сигурен, си мисля че и няколко % точност са напълно ОК тъй като там се интересуваш в много тесен диапазон.

Тоя датчик обаче е wide band, демек става и за други приложения. Сега не се сещам за някакво конретно дето да носи пари. Сещам за мерене на кислорода докато спиш или като цяло качеството на въздуха. Въпросът е че като се мери в широк диапзон точността вече има значение, особено ако трябва да се покрие целия диапзон, щото чувствителността на датчика не е линейна.

Тъй де, аз само питах щото не знам какво се цели и с каква точност. Ако не се гони точност онова проектче би трябвало да върши работа. Ако се гони тогава нещата дето прави Мухата са незаменими.

Автор:  bateAz [ Пон Май 22, 2017 11:56 am ]
Заглавие:  Re: Подкарване на LSU 4.9

Малко офтопик ... :
Да мериш % кислород във въздуха почти няма смисъл - той е около 20 и понякога по-малко. По-малко е поради 2 причини:
1. Надморска височина - понеже е "уеко" по-тежък от въздуха (молекулно тегло 32 срещи средно 28.9 за въздуха ), с увеличаването на надморската височина % пада. Да не се бърка с налаляването вследствие на по-ниското налягане, ово е друга бира ). Това не е интересно, има таблици, по които може да се сметна. Е, при силен вятър мътилката се вдига и % се вдига и той.
2. Поизгорял е, най-често се е превърнал във въглероден двуокис. С колкото % е паднал О2, с толкова се е вдигнал СО2. Точно той е същественият елемент. За дишането е много по-важно колко е СО2, смес 77% азот, 20% кислород и 3% СО2 е много "по-лоша" от 80% азот, 19.5% кислород и 0.5% СО2. нищо, че във втората има по-малко кислород. Така че там е по-смислено да се мери окисът, а не кислородът.

Да мериш кислород има смисъл най-вече в отработените газове - за ориентация как върви горенето: точно ли е, или въздухът е повече от необходимото. То пре двигателите баш за това се ползва.

Автор:  MYXATA [ Пон Май 22, 2017 12:28 pm ]
Заглавие:  Re: Подкарване на LSU 4.9

Реконструктор написа:
Основния проблем тук е как се детектва температурата, до колкото разбрах, се детектва по някъв начин самия сензор че "започва да работи", ама ми е много мътно.

За конкретният сенсор мога само да гадая :)
Предпочитам да чета даташитове вместо гадаене...
Аз бих го направил както се прави при Shaped Mемory Alloy актуаторите - поне бях правил такова нещо едно време -
В един цикъл пускаш голям ток за се загрее/подгрява жицата , после поскаш малък ток и мериш с АЦП (правиш сметка какво е съпротивлението по закона на Ом) и loop forever
... има си таблици които показват при каква темература какво ти е съпротивлението :!:
около 80% вероватност има и при този сензор да е така - тебе не ти трябва да знаеш темературата до която е загрят сенсора, а дали си го докарал до работна точка демек нагрят дотолкова, че съпротивлението да е някакви граници по кривата - където отношението килслород във газове може да се мери що годе линейно.

Автор:  gicho [ Пон Май 22, 2017 1:15 pm ]
Заглавие:  Re: Подкарване на LSU 4.9

Що не бяхме в безумни идеи да предложа да префасонираме на sparkybg станцията - тя хем мери хем и ток пуска, хем и ключ отгоре за "топлене" върти :)
В линка в първия пост към проекта за ардуиното има добро описание кое как се прави и как се вижда че сензора е загрял и вече работи. Не че съм готов да седна да пиша де.
Всъщност в такива ситуации не се ли започва заданието с това какво иска ползувателя и как да му го докараме - CAN, токов кръг, сериен, ....?

Автор:  miro_atc [ Пон Май 22, 2017 2:11 pm ]
Заглавие:  Re: Подкарване на LSU 4.9

Значи с уговорката че не съм се занимавал изобщо, само от обща култура принципът на работа е следният:

Първо имаме обикновен циркониев датчик, който е с много стръмна характеристика около ламбда=1. Толкова стръмна, че на практика си е жив компаратор. Демек дава някакво напрежение, което ако е над или под 0.45V съответно сместа е била бедна или богата. Дотук всичко е с много добра точност и си бачка супер ако се гонеха само точно стохаистични смеси.
Проблемът е когато смесите не са такива и не искаме само бедната/богата, а искаме да знаем точно колко бедна или колко богата е. За съжаление кривата на самия датчик както казах е прекалено "крива". Затова хората са измислили друго решение с две камерки. В едната се поддържа смес с точно лабда=1. Дали е 1-ца се проверява със същия циркониев компаратор. Ако не е с "помпа" се вкарва или изкарва кислород.
Така колкото по-голяма е разликата в кислорода между измервателната и контролната камерка, толкова повече работа има за помпата. Съответно по работата на помпата можем да измерим лабдата. Самата помпа е някаква електрохимия дето се движи от тока и кпд-то й зависи от температурата. Токът също зависи от температурата, демек трябва малко математика за да може от тока дето знаем да се сметне свършената работа, т.е. колко кислород ни се налага да помпаме така че в контролната камерка да имаме ламбда=1.

С две думи меренето на напрежението на клетката няма нужда от висока точност, важна е скоростта. И играта е с тока на помпата, как ще се смята и мери..

Автор:  Dimitar [ Пон Май 22, 2017 3:14 pm ]
Заглавие:  Re: Подкарване на LSU 4.9

Реконструктор написа:
Ясно е, че става с ШИМ, но ми се губи обратната връзка - как се удържа реотана в работна температура?

Стига бе - вика му се PI(D) control loop и става с 5 реда код на С :D. Виж последното блокче от алгоритъма от страницата на проекта, към който си дал линк.

Автор:  Реконструктор [ Пон Май 29, 2017 11:13 am ]
Заглавие:  Re: Подкарване на LSU 4.9

Май ще се пробвам да подкарам директно проекта както е направен, с изключение на DAC-а, ще си хвърля по UART показанията.

Автор:  Реконструктор [ Пон Юли 03, 2017 11:31 am ]
Заглавие:  Re: Подкарване на LSU 4.9

Някой има ли идея дали алгоритъма на подгряването е един и същ при narrow и wide band? Има ли резон да се ползва подгряването на оригиналната сонда, дето е на колата?

Автор:  Реконструктор [ Пет Авг 10, 2018 8:54 am ]
Заглавие:  Re: Подкарване на LSU 4.9

Още едно въпросче. :) Едва ли ще се намери някой да отговори, но аз все пак съм упорит. :)
Защо има толкова сложна верига за reference voltage, как точно работи и защо? :)
Пускам и схмета тук за удобство:

Изображение

Автор:  itso.t [ Пет Авг 10, 2018 9:06 am ]
Заглавие:  Re: Подкарване на LSU 4.9

А какво и е сложното? Делител от захранването, с повторител.

Страница 1 от 15 Часовете са според зоната UTC + 1 час [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/