Отговори на тема  [ 23 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща
Реле Регулатор за мотоциклет 
Автор Съобщение
Ранг: Новодошъл
Ранг: Новодошъл
Аватар

Регистриран на: Вто Мар 06, 2007 11:45 am
Мнения: 136
Мнение Реле Регулатор за мотоциклет
Здравейте ,
искам да започна проект , който да помогне на колегите мотоциклетисти в беда. Повредата на реле регулатора е сериозна и често срещана авария.
В интернет пространството циркулират редица схеми повечето от които доста ненадеждни според мен, които при авария биха могли да нанесат значителни щети по машината (генератор , акумулатор , запалване или дори бордовия компютър).
Целта на проекта е да се надеждна и тествана схема на реле регулатор със защити и да се разбият редица мистификаци от типа на:
Видях тази схема в един руски сайт и работи перфектно , или баща ми направи това за два часа и априлията върви като ненормална.
Схемата , към която съм се ориентирал е шестраманен мост с три тиристора в горната част , които да извършват комутацията.
Проблема с който се сблъсквам е , че при промяна на оборотите на двигателя , се променя честотата на трифазното напрежение и ъгъла на отпушване на тиристорите трябва да бъде коригиран , за да не излезе стъпалото от регулация. Искам да избегна използването на процесор , защото проекта е от тип направи си сам. Най елементарния дизайн , който успях да измисля е едновременна комутация на тиристорите без ъгъл на отпушване (пакетна регулация) , но не съм сигурен , че по този начин регулацията ще бъде задоволителна. За импулсна регулация схемата започва да се усложнява доста.
Синхронизиращи импулси , корекция на ъгъла на отпушване и други. Ако някой има идея как да реализирам проекта с минимално количество компоненти ще се радвам да сподели. Вариант 2 като резерва е трифазен грец на входа , след което понижаващ импулсен конвертор за постоянно напрежение и защита. Проблемът тук е , че при пробив на комутиращия транзистор изхода може да нарастне до 100 волта , което е меко казано неприятно.
Благодаря Ви предварително. Ще се радвам да чуя мнението Ви по въпроса.

_________________
Мразя червени жички !!!


Нед Дек 19, 2010 4:33 pm
Профил ICQ
Ранг: Форумен бог
Ранг: Форумен бог
Аватар

Регистриран на: Сря Апр 20, 2005 11:02 am
Мнения: 8873
Местоположение: Разград
Мнение 
А ти знаеш ли на какъв принцип работят всички съвременни "реле-регулатори"? Въобще не се пипа нищо по изхода на генератора - там си е един прост трифазен грец. Променя се възбуждането на генератора в зависимост от изходното напрежение след греца. Там имаш да регулираш в пъти по-малко мощност отколкото на изхода. И това е така на всички съвременни автомобили (и мотоциклети различни от MZ, CZ и Balkan) от поне 20 години насам.


Нед Дек 19, 2010 4:55 pm
Профил ICQ
Ранг: Новодошъл
Ранг: Новодошъл
Аватар

Регистриран на: Вто Мар 06, 2007 11:45 am
Мнения: 136
Мнение 
За съжаление само на някои модели има възбудителна намотка.
Примерно това е схема на регулатор в интернет , която е с пакетна регулация
http://www.electro-tech-online.com/atta ... rbike2.gif

Тази Хонда е с възбуждане
http://circuitzoo.com/wp-content/upload ... iagram.png
За съжаление повечето мотоциклети са с регулация на трифазното напрежение директно от генератора или поне аз така си мисля.
В сервизните наръчници които съм гледал поне от генератора излизат три фази и няма възбудителна намотка.

_________________
Мразя червени жички !!!


Нед Дек 19, 2010 5:42 pm
Профил ICQ
Ранг: Форумен бог
Ранг: Форумен бог
Аватар

Регистриран на: Сря Апр 20, 2005 11:02 am
Мнения: 8873
Местоположение: Разград
Мнение 
Ами тогава го правиш както го правят в "толиати моторс" - едно реле дето включва под 14 и изключва над 14,4 - останалото акумулатора ще го оправи. Докато самия той не се "оправи". Не вярвам един съвременна машина да е направена по технологии от средата на миналия век.


Нед Дек 19, 2010 7:22 pm
Профил ICQ
Ранг: Форумен бог
Ранг: Форумен бог

Регистриран на: Пон Дек 19, 2005 11:21 am
Мнения: 1025
Мнение 
При много от мотоциклетите генераторите са с постоянни магнити, а не с възбудителна намотка. Регулаторите са точно шунтови с тиристори - ако напрежението надвиши желаното изхода се дава на късо.
И наистина, относително често се развалят.

Това само като обща информация, за съжаление по основния зададен въпрос не съм компетентен.


Нед Дек 19, 2010 7:52 pm
Профил
Ранг: Новодошъл
Ранг: Новодошъл
Аватар

Регистриран на: Вто Мар 06, 2007 11:45 am
Мнения: 136
Мнение 
Целта на проекта е да не се "оправя акумулатора" и да има защити. Ако направя схема с регулиране на ъгъла на отпушване схемата ще бъде трудно приложима в домашни условия. За окъсяване на изхода не бих желал дори да помисля. Някои от новите модели не са с магнет , въпреки , че не знам кои точно.
Ще съм ви благодарен ако започнем със спецификация на изделието.
Максимално междунамотково напрежение на входа на празен ход.
Номинално междунамотково напрежение при ток 10 ампера.
Максимален работен ток.
Максимален ток при късо съединение.
Минимално напрежение на изхода.
Максимално напрежение на изхода (линия на регулация).
Минимално и максимално напрежение за сработване на защита.
Работен температуран диапазон.

Поне от номиналното напрежение при ток от 10 ампера мога да си направя някакви изводи в какъв диапазон ще се изменя ъгъла на регулация под товар и доколко пакетна регулация на фазите , което е по-простия вариант е удачна.

_________________
Мразя червени жички !!!


Вто Дек 21, 2010 12:44 pm
Профил ICQ
Ранг: Напреднал
Ранг: Напреднал
Аватар

Регистриран на: Сря Окт 13, 2004 10:24 pm
Мнения: 499
Местоположение: Стара Загора
Мнение 
Карайте винаги със запален фар , така ще товарите по малко реле-регулатора ако той е от шунтовият тип, при мен поне е такъв модел! Не вярвам че конструкторите по ел часта от Хонда не са опитали да направят по съвършен реле регулатор за генераторите дето са без възбудителна намотка, просто няма по добра схема от тази. Релетата горят от лоши връзки, завишени предпазители , лош акумулатор - този който е с много понижен капацитет и съответно завишено вътрешно съпротивление , ако всичко друго по мотора е ОК и релето държи, но все пак релето е проектирано да се кара със запален фар постоянно, за разлика от МЗ, ЧЗ и прочие моторетки дето като си запалиш фара и после се налага да потичаш край мотора ...


Нед Яну 02, 2011 7:12 pm
Профил YIM
Ранг: Минаващ
Ранг: Минаващ

Регистриран на: Чет Авг 02, 2007 6:34 pm
Мнения: 92
Мнение Re: Реле Регулатор за мотоциклет
Ico_Belqta, не ти работят двата линка със схемите. Качи ги тук или някъде, където ще стоят видими.

Обаче генераторите са различни видове, като най-общо са правотоково динамо, алтернатор и магнет. Я прочети първо тази статия, за да се ориентираш в ситуацията: http://mazeto.net/index.php/topic,6849.0.html

Относно схеми за регулатори за алтернатори с външно възбуждане - те са различни типове, като старите модели просто следят напрежението на инсталацията и регулират възбудителната намотка, но новите си общуват с ECU-то на автомобила чрез така нареченият FR signal, а ЕКУ следи и общата консумация на автомобила (чрез ELD сигнал).

При мотоциклетите алернатори почти не се ползват от 90-те, а динама - от 60-те. Почти всички нови мотоциклети са с МАГНЕТ с трифазен изправител Ларионов и шунтиращ тип регулатор с 3 тиристора към маса. Правил съм и нещунтиращ тип, работи перфектно, но щунтирящият е по-добър от гледна точка на това, че намотките и греца са винаги под товар и няма напрежения на празен ход, които могат да предизвикат пробив. В онази статия съм описал с подробности спецификата на процесите и съм дал схема на шунтиращ регулатор.

А ето за обща култура: FR и др. сигнали при автомобилите Хонда:
http://www.acuravigorclub.com/Timely-To ... ly1201.htm - Your Vigor's Charging System

Цитат:
The FR signal communicates to the ECU how "hard" the alternator is working to meet the electrical demands of the car, including the battery and any loads.
The ECU compares the electrical load signal with the FR (Charging Rate) signal from the alternator and uses that information to set the idle speed and turn the alternator on and off.


Прикачени файлове:
Vigor_charging_system.jpg
Vigor_charging_system.jpg [ 42.66 KiB | Прегледано 9807 пъти ]
Вто Сеп 18, 2012 8:44 am
Профил ICQ
Ранг: Форумен бог
Ранг: Форумен бог
Аватар

Регистриран на: Чет Фев 24, 2005 10:41 pm
Мнения: 1025
Местоположение: Pz
Мнение Re: Реле Регулатор за мотоциклет
altium написа:
Ico_Belqta, не ти работят двата линка със схемите.
Сигурно, защото са от около преди 2 години :lol: Ицо може вече и да е продал моторетката... :D


Вто Сеп 18, 2012 3:17 pm
Профил ICQ
Ранг: Напреднал
Ранг: Напреднал
Аватар

Регистриран на: Сря Окт 13, 2004 10:24 pm
Мнения: 499
Местоположение: Стара Загора
Мнение Re: Реле Регулатор за мотоциклет
Здравейте Колеги, прилагам работеща схема на реле-регулатор за ентусиастите моторджии. Компонентите са избирани по наличност в магазините всеки би могъл да се справи с избора на заместители.


Прикачени файлове:
Motorcycle_RR_OEM_replacement.pdf [197.43 KiB]
691 пъти
Нед Юли 06, 2014 8:08 am
Профил YIM
Ранг: Почетен член
Ранг: Почетен член
Аватар

Регистриран на: Чет Яну 20, 2005 12:44 am
Мнения: 616
Местоположение: Варна
Мнение Re: Реле Регулатор за мотоциклет
Замислял ли си се при какво напрежение tl431 сдава багажа и какво ще последва след това? Човека искаше надеждно и най вече фейлсейф решение


Вто Юли 08, 2014 10:48 pm
Профил
Ранг: Форумен бог
Ранг: Форумен бог
Аватар

Регистриран на: Нед Сеп 26, 2004 3:11 pm
Мнения: 3742
Местоположение: София
Мнение Re: Реле Регулатор за мотоциклет
Нищо няма да й стане на TL431. По-притеснителен е резисторът 330/0.5W и особено трите 100/0.5W. Освен това не ми е ясно как работи: при високо напрежение отваря тиристорите ?


Сря Юли 09, 2014 8:27 am
Профил ICQ
Ранг: Популярен
Ранг: Популярен

Регистриран на: Пон Мар 22, 2010 7:52 pm
Мнения: 328
Мнение Re: Реле Регулатор за мотоциклет
bateAz написа:
Нищо няма да й стане на TL431. По-притеснителен е резисторът 330/0.5W и особено трите 100/0.5W. Освен това не ми е ясно как работи: при високо напрежение отваря тиристорите ?

И дава на късо генератора.

А защо е оптрона? И ТЛ-а не може ли да управлява директно гейта на мосфета?


Сря Юли 09, 2014 9:24 am
Профил
Ранг: Минаващ
Ранг: Минаващ

Регистриран на: Нед Мар 15, 2015 10:44 am
Мнения: 71
Местоположение: Пловдив
Мнение Re: Реле Регулатор за мотоциклет
Този тип регулиране се нарича Паралелно или Шунтово регулиране на напрежението, което отговаря предостатъчно на вашите въпроси.
А тези резисторите "особено трите 100/0.5W" са да отведат температурата от тиристорите. Поради това че не могат да се поставят на мястото оригиналния реле регулатор, те няма да могат да се охлаждат правилно и бързо ще изгорят.

Поздрави Вассето


Нед Мар 15, 2015 11:23 am
Профил
Ранг: Ориентиран
Ранг: Ориентиран
Аватар

Регистриран на: Вто Окт 05, 2010 10:51 am
Мнения: 280
Местоположение: Русе
Мнение Re: Реле Регулатор за мотоциклет
bateAz написа:
Нищо няма да й стане на TL431. По-притеснителен е резисторът 330/0.5W и особено трите 100/0.5W. Освен това не ми е ясно как работи: при високо напрежение отваря тиристорите ?

И аз не виждам логика в избора на чак толкова малки стойности на ограничителните резистори в управляващия електрод на тиристорите. А и ограничавнето на напрежението чрез предиавикване на късо сиединение е плашещо моите разбирания и опит с електрониката :) .


Нед Мар 15, 2015 9:42 pm
Профил
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Отговори на тема   [ 23 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Хостинг и Домейни