Микроконтролери и електроника
http://mcu-bg.com/mcu_site/

Електрически термостат.
http://mcu-bg.com/mcu_site/viewtopic.php?f=11&t=16384
Страница 1 от 1

Автор:  lcr [ Нед Мар 03, 2019 2:46 pm ]
Заглавие:  Електрически термостат.

Става въпрос за електрически термостат BEHR THERMOT-TRONIK TM 41 105.

За незапознатите с подобни термостати:

Термостатът работи на принципа на класическия термостат но има вграден допълнителен нагревател. ECU то управлява този нагревател и така термостатът отваря при желаните обстоятелства. Ако по някаква причина управлението или нагревателят откажат, термостатът отваря, както всеки друг но при температура 105 гр.

Тъй като това ми е първа зима с този автомобил (Алфа Ромео 159 седан, 1,8 MPI - 140 HP), ми направи впечатление, че моторът загрява доста по-бавно от всички останали бензинови мотори, които съм имал.

По-детайлен анализ на ситуацията, доведе до следното:

Начинът по който се изменя температурата на мотора след студен старт при околна температура 10 гр. е следният:

Изображение

Времето между началото и края на графиката е 23 минути.

Съпротивлението на допълнителния нагревател е 15 Ома.

Наляво от червената права напрежението върху нагревателя е 0,3V.
Очевидно това е следящо изправността на веригата напрежение.

Надясно от червената права въпросното напрежение е 9,5V Т.е - нагревателят работи постоянно с мощност около 6 W.

Това, което не разбирам е, защо това напрежение продължава да бъде налично след като температурата пропада до 72 гр. при положение, че първоначално то се появява при 83 гр.

Другите 2 пропадания на температурата в дясната част на графиката се дължат на пускането на вентилатора за принудително охлаждане на радиатора при 97 гр.

Работната температура на този мотор е 90 гр.

Отделно ECU - то записва грешка за термостата:

Изображение

Грешката се появява отново непосредствено след изтриването и.

Вероятно грешката се дължи на несъответстващо съпротивление на нагревателя.

Ясно е, че ще подменя този термостат, но се питам, дали няма нещо криво в управлението му.

Моля, по-запознатите, за мнение по въпроса.

Автор:  lcr [ Нед Мар 03, 2019 8:13 pm ]
Заглавие:  Re: Електрически термостат.

Сетих се да проверя дали грешката пак се появява непосредствено след студен старт и при темпаратура под 80 гр.

Не се появява.

Това най-вероятно означава, че нагревателят сгъва под товар.

Автор:  dyaneff [ Пон Мар 04, 2019 8:38 am ]
Заглавие:  Re: Електрически термостат.

https://www.troublecodes.net/pcodes/p0597/

Автор:  jofcho [ Сря Мар 06, 2019 11:28 am ]
Заглавие:  Re: Електрически термостат.

Ампермер?
Дали не е сдал багажа някой темп. датчик?
Щото да отваря термостата на 85 и ЕКУ-то да му включва и нагревателя да го доотвори, че да свали до 71 - не ми се струва нормално.
Отделно, че на 10 градуса околна температура да включва вентилаторите - би трябвало здраво да си я сръчкал алфата.
На 40 градуса сигурно няма да изключват въобще.

Май много съм назад от модерното автомобилостроене...

Автор:  lcr [ Сря Мар 06, 2019 1:40 pm ]
Заглавие:  Re: Електрически термостат.

Със заседнал в отворено положение термостат и в движение, може и да не включи вентилатор.
При работа на празен ход и намясто си го включва, като стой та гледай и при - 10.

Графиката е снемана в покой.

Автор:  lcr [ Съб Мар 09, 2019 5:31 pm ]
Заглавие:  Re: Електрически термостат.

Смених термостата, грешката за него вече не се записва, но температурата на мотора се колебае между 97 и 105 гр. като, странното е, че върху нагревателя на термостата има импулси с минималния коефициент на запълване.
Изображение

Измерването е на управляващия извод. Управлението е по шаси.

Преди смяната нагревателят биваше захранен с висок КЗ още при 82 гр.

Освен това сега първата степен на вентилатора се включва при 105 а преди включваше при 97.

Нямам идея, защо така се държи управлението на охлаждането. Утре ще тествам, как са нещата след студен старт и евентуално ще ресетна компютъра.

Автор:  slav4o.com [ Съб Мар 09, 2019 11:12 pm ]
Заглавие:  Re: Електрически термостат.

Да не би да има термодатчик на самият термостат който да дава грешни данни (по-ниска температура) ?

Автор:  lcr [ Съб Мар 09, 2019 11:28 pm ]
Заглавие:  Re: Електрически термостат.

Няма термо сензор на термостата.
Има един до него, който мери температурата на течността в малкия кръг и един на изходящата тръба на радиатора.

Тъй като термостатът отваря при 105 гр. ако не е отворил заради управлението на нагревателя, пробвах при 100 гр. да захраня принудително нагревателя. Тогава температурата пада до 97 но пак започва да расте, защото не се включва вентилаторът.

Накратко:

Защо вентилаторът не се пуска (на бавната скорост) при 97, както преди ами на 105?
Защо няма управление за принудителното отвяряне, дори при температура близка до 105 гр.?

Автор:  radolin [ Нед Мар 10, 2019 12:43 pm ]
Заглавие:  Re: Електрически термостат.

Тези измервания на празен ход ли ги правиш? Може и да е нормално. До колкото прочетох от линка в по-горе цялата идея на този термостат е да е по-висока температурата на двигателя, когато няма нужда от мощност. Когато има нужда от по-висока мощност съответно се отваря принудително термостатът чрез включване на нагревателя. Ако има как да мериш в движение виж какът ще е управляващият сигнал, при изкачване на някой по-дълъг баир по възможност :).

Автор:  lcr [ Нед Мар 10, 2019 2:55 pm ]
Заглавие:  Re: Електрически термостат.

radolin написа:
Тези измервания на празен ход ли ги правиш? Може и да е нормално. До колкото прочетох от линка в по-горе цялата идея на този термостат е да е по-висока температурата на двигателя, когато няма нужда от мощност. Когато има нужда от по-висока мощност съответно се отваря принудително термостатът чрез включване на нагревателя. Ако има как да мериш в движение виж какът ще е управляващият сигнал, при изкачване на някой по-дълъг баир по възможност :).


След като няколко пъти прегледах всичко и отново обезвъздуших системата (никакъв въздух не излезе) и аз стигнах до този извод.

Това е графиката, която снех днес:

Изображение

Най вероятното обяснение за това, че преди вентилаторът е включвал при 97 а сега при 108 е в това, че вероятно заради засичането на проблем с управляващата верига на термостата, ECU - то пуска превантивно охлаждането при по-ниска температура.

Предстои да изследвам поведението на управлението на термостата в движение и при по-натоварени режими на мотора.

Към настоящия момент считам, че всичко е нормално.

Благодаря ви за отношението към темата.

Страница 1 от 1 Часовете са според зоната UTC + 1 час [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/